KFC – også til brug i rådgivningen Juni
2009 |
|
Kvægbrugets
Forsøgscenter kan mere end ”blot” være vært for forsøg. Rådgivere og landmænd
kan også få rigtigt meget gavn af at lægge vejen forbi, som et led i et
rådgivningsforløb. Det erfarede en landmand og hans medhjælper samt
kvægkonsulenter fra AgriNord, da de besøgte KFC for
at få sat fokus på AMS. |
|
De ansatte på KFC kan andet end at passe køer
og indsamle forsøgsdata. De åbner også meget gerne dørene op for landmænd og
rådgivere, der er interesseret i et specifikt emne. Kvægkonsulenter,
landmand og medhjælper på fælles visit KFC’s
ansatte har eksempelvis flere års erfaring og ekspertise i at arbejde med et
automatisk malkerobotsystem (AMS). |
KFC yder
gerne faglig sparring med landmænd og rådgivere i forbindelse med fx brugen
af AMS… |
Landmanden, Frode Staun
fra Nibe, og hans medhjælper arbejder til dagligt med en besætning med tre De
Laval robotter og 200 køer. Robotterne kom til for 1-2 år siden. I den
forbindelse var der opstået et behov for at få en faglig sparring med erfarne
folk, som kunne give nogle objektive bud på, hvad der er realistisk og
forventeligt i forbindelse med at få AMS. Fik
tingene sat i perspektiv Der er rigtigt mange ting at forholde sig til,
når man får malkerobotter i sin besætning - lige fra, hvor meget kraftfoder
køerne skal have, antal malkninger per dag, robottens indstillinger og
muligheder samt hvilket produktionsniveau, køerne kan/skal ligge på. Ifølge
kvægkonsulent Britta Muhlig kan det være utroligt svært som landmand at holde
styr på de mange forskellige udsagn fra både sælgere og andre landmænd i
forhold til, hvad man kan forvente sig af et AMS-system.
”Det har været rigtigt positivt at besøge
Kvægbrugets Forsøgscenter for at få be- eller
afkræftet nogle af alle de ”historier” man kan støde på, hvad angår brugen af
AMS. Vi har med besøget fået tingene sat i perspektiv og fået et reelt
billede af virkeligheden. Vi fik en god snak om at indarbejde nye rutiner
samt en forståelse for, hvordan AMS’en skal
reguleres. Besøget har siden hen givet et godt fælles udgangspunkt i
forbindelse med et opfølgningsbesøg hos landmanden” udtaler Britta Muhlig. På KFC bliver det i øjeblikket overvejet, om
centret skal indføre sådanne sparringsbesøg som et egentligt
rådgivningstilbud, og dermed et fast element blandt de mange øvrige
aktiviteter på KFC. Interesserede landmænd og rådgivere er meget velkomne til
at henvende sig allerede nu. Flere
oplysninger Centerleder Christian Børsting E-mail: Christian.Borsting@agrsci.dk Tlf.: 8999 1310 / 2261 1911 |